نوشته شده توسط : سعید باطنی

بارقه امید در بورس ظهور کرد / گزارش‌های ۹ ماهه کارساز شد

با وجود اینکه روند شاخص کل بازار سهام امروز منفی است اما تحرکات مثبت در برخی نمادهای شاخص‌ساز دیده می‌شود و صف‌های فروش در مقاطعی جمع شد. و کد بورسی کمتری صادر شده است . 

تقاضا به بازار سهام امروز بازگشت و عوامل متعددی از جمله گزارش‌های ۹ ماهه و حمایت از بازار سهام باعث شد تا تحرکات مثبتی در بورس امروز دیده شود. نمادهایی چون خساپا، شبریز و شستا روندی مثبت دارند و احتمالا در ادامه روند بازار سهام نمادهای بیشتری به بازه مثبت بازگردند.

شاخص هم‌وزن نیز در جریان معاملات امروز بازار سهام منفی است و همانطور که پیش‌بینی می‌شد احتمالا امروز صف‌های فروش بازار سهام جمع می‌شود و بورس متعادل خواهد شد، همچنین پیش‌بینی ‌می‌شود بورس فردا روندی متعادل و با گرایشات مثبت دارد. و ثبت نام بورس بسیار کاهش داشته است . 

همچنین نمادهای چون زاگرس، آریا و فجر گزارشات ۹ ماهه خوبی منتشر کردند و امروز در حال رسیدن به سقف روزانه هستند و با استقبال خوبی رو به رو شده‌اند. ارزش معاملات بورس و فرابورس تا این لحظه در حدود ۳ هزار میلیارد تومان و خروج پول حقیقی در حدود ۴۳۰ میلیارد تومان می‌باشد.

بورس در روزهای گذشته ریزشی بوده است و همین مساله اعتراض سهامداران را به دنبال داشته است. به عقیده کارشناسان ریزش بورس مبنای بنیادین ندارد و علی صحرایی نیز با کارشناسان بازار سرمایه هم عقیده است. تنها ریسک بازار سرمایه کاهش قیمت دلار است که به عقیده کارشناسان افت قیمت دلار از کانال ۲۰ هزار تومان منطقی نیست. در آخر تاکید میشود که

آموزش بورس بسیار ضروری میباشد.

 

از طرفی نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت نابسامان بازار سرمایه گلایه کردند و احمد نادری در رابطه با تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سهام گفت: آنها که در تلویزیون مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردند امروز بایستی پاسخگو باشند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

فعالیت ۴ هزار تبعه خارجی در بازار سرمایه ایران

فعالیت ۴ هزار تبعه خارجی در بازار سرمایه ایران

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت:در حال حاضر چهار هزار نفر از فعالان بازار سرمایه ایران را اشخاص حقیقی و حقوقی اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.

فریبا اخوان، معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با میزان مشارکت اتباع خارجی در بورس ایران، اظهار کرد: سهامداران در بازار سرمایه به دو دسته‌ حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند که روند خاص خود را برای دریافت کد بورسی دارند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اقدامات لازم برای دریافت کد بورسی به روش غیر حضوری و از طریق سامانه سجام انجام داده است.

او افزود: مرکز تماس در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال طراحی است تا سهامداران خارجی بتوانند مشکلات خود را با سر شماره ۶۴۶۱ در میان بگذارند تا به آنها رسیدگی شود. اگر اتباع خارجی بخواهند در بورس ایران مشارکت داشته باشند برای دریافت کد بورسی باید به سامانه سجام که به زبان انگلیسی هم طراحی شده است، مراجعه کنند. و آموزش بورس داشته باشند . 

معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در حال حاضر چهار هزار نفر از فعالان بازار سرمایه ایران را اشخاص حقیقی و حقوقی اتباع خارجی تشکیل می‌دهند که از این میزان هزار نفر حقیقی و سه هزار نفر حقوقی هستند. ثبت نام بورس برای اتباع در کارگزاری مبین سرمایه انجام خواهد شد. 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

حقیقی‌ها به بورس بازگشتند/ موج سواری با اخبار!

حقیقی‌ها به بورس بازگشتند/ موج سواری با اخبار!


 شاخص کل بورس تهران در حالی پس از ۳ افت متوالی سبزپوش شد و با ثبت بیشترین میزان رشد از ۲۹ آذرماه، مجددا کانال ۳/ ۱میلیون واحد را بازپس گرفت که تردید در معاملات بورس‌بازان خودنمایی می‌کند.

شکی که به واسطه ناپایداری مقررات به این بازار تحمیل شده است و با وجود جذابیت قیمت سهام، کد بورسی با هر سیگنالی روند بازار را تغییر می‌دهد. همین امر سبب شده است تا پای واکنش به اخبار روزمره به دادوستدهای بورسی باز شود. این اخبار می‌تواند در هفته‌های آتی بر جریان معاملات اثر بگذارد.

روز گذشته بازار سرمایه پس از سه روز متوالی ریزش بالاخره به مدار صعود بازگشت و شاخص بورس تهران ضمن پیشروی ۶/ ۱ درصدی قیمت‌ها توانست مجددا سطح روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی این نماگر را از فروشندگان سهام پس بگیرد. و ثبت نام بورس افزایش پیدا کند . 

با بررسی تحولات رخ داده در این روز به نظر می‌رسد که با دلگرمی به کوتاه شدن دست وزارت صمت از جیب شرکت‌های فولادی راه برای افزایش دوباره قیمت‌ها در بورس باز شده است. با این حال مشخص نیست که افزایش تقاضا در روز یکشنبه در روزهای پیش‌رو نیز تا حدی پایدار باشد که شاهد شکل‌گیری روند صعودی در هفته‌های پیش‌رو باشیم. و آموزش بورس لازم میباشد . 

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد توجه سرمایه‌گذاران به افزایش نوسان قیمت‌ها بر پایه اخبار روزمره داخلی و خارجی است که می‌تواند در هفته‌های آتی به دست به دست شدن جریان معاملات سهام میان خریداران و فروشندگان منجر شود.

یک روز پس از افت قابل توجه شاخص بورس تهران و شکسته شدن حمایت روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نماگر یاد شده، موجی از خوش‌بینی به معاملات سهام بازگشت و همین امر سبب شد در روز یکشنبه شاهد رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی دماسنج اصلی بازار سهام باشیم. این تغییر جهت پس از آن اتفاق افتاد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه طی سخنانی ضمن اعلام موضع حمایتی درخصوص بازار سرمایه از لزوم دخالت نکردن در سازوکار قیمت‌ها در بورس کالا گفت و از لغو شیوه‌نامه قیمت‌گذاری جنجالی زنجیره فولاد خبر داد.

هر چند بعد از آن معاون وزیر صمت این خبر را تکذیب کرد. این دستورالعمل که پیش‌تر از سوی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده بود و از جانب او به طرق مختلف تایید شده بود در حالی مخالفان زیادی دارد که تاثیرات مخرب آن بر درآمدزایی شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و به تبع آن بازار سرمایه موجی از ناامیدی را در میان سرمایه‌گذاران برانگیخت.

آن طور که انتظار می‌رفت اجرای این شیوه‌نامه می‌توانست به راحتی بخش قابل توجهی از سود تولیدکنندگان در صنایع فولادی را کاهش دهد و به جای آنکه حاصلی مثبت برای مردم عادی که بسیاری از آنها هم اکنون در قالب سهام عدالت در بازار سرمایه حضور دارند، داشته باشد، با لجاجت بر مسیر بارها آزموده شده دستکاری دولتی قیمت‌ها به بهانه حمایت از مردم ضربه دیگری بر سرمایه‌گذاران خرد وارد کند.

اما افزایش امیدواری در مورد نرفتن به مسیر خطای قیمت‌گذاری دستوری و ابراز تمایل دولت به عدم دخالت در قوانین و سازوکارهای بورس سبب شد تا روز گذشته پس از سه روز ریزش متوالی شاخص کل بورس تهران به میزان ۶/ ۱ درصد (بیشترین درصد افزایش از ۲۹ آذرماه) رشد کند. صعود این نماگر بار دیگر حمایت شدن قیمت نمادهای بورس در بالای سطح روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را محتمل کرد.

موج سواری با اخبار

بررسی تحولات روزهای اخیر در بازار سرمایه به خوبی نشان می‌دهد که فعالان این بازار با توجه به نوسان سنگین قیمت‌ها در ماه‌های اخیر که به افزایش نماگر اصلی بورس به سطح ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و سپس افت آن به میزان ۹۰۰ هزار واحد انجامید را به‌عنوان گواهی برای احتیاط بیشتر در خرید و فروش‌های خود در نظر گرفته‌اند. همین امر سبب شده پای واکنش به اخبار روز‌مره به معاملات سهام باز شود.

افزایش ریسک ناپایداری مقررات طی ماه‌های یادشده هم از جانب سازمان بورس و هم از جانب وزارت صمت شرایطی را پدید آورده تا چگونگی حضور دولت در بازار سرمایه و نگاه آن به این بازار به‌عنوان قلکی برای تامین مالی بر عدم اطمینان یاد شده بیفزاید. ماحصل این امر چیزی نبوده جز واکنش‌های دفعی و آنی به اخبار موثر بر عملکرد شرکت‌ها که این روزها عمدتا از جانب بازارهای جهانی به گوش می‌رسد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر تقابل دیدگاه‌ها در مورد ارزندگی شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی، بر جذابیت سهام برای برخی از فعالان بازار، افزوده است.

تحلیل بازار یا طبیعت آن

روز گذشته در شرایطی بسیاری از نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به دلیل صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور و افزایش احتمال لغو مصوبه فولادی صمت با افزایش سنگین تقاضا مواجه شدند که به نظر می‌آید امیدواری به بهبود شرایط سیاسی و بازتر شدن حلقه تحریم‌ها در اقتصاد کشور توانست امیدواری به آینده و نمادهای بانکی و خودرویی را نیز افزایش دهد.

از طرفی به نظر می‌آید که رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن هر بشکه نفت برنت دریای شمال (معیار همسوتر به نفت ایران) به قیمت ۵۶ دلار در معاملات روز جمعه عاملی بوده که توانسته سهام پتروپالایشی را با افزایش تقاضا مواجه کند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که به گفته بسیاری از کارشناسان پس از چند روز افت قیمت هر نوع افزایش تقاضا در روند نزولی امری محتمل است و بیش از آنکه بر پایه اخبار و تغییرات موجود رخ دهد بیشتر با توجیه این رویداد‌ها اتفاق می‌افتد.

البته دلایل این رخدادها هرچه که باشد سبب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد که از ابتدای سال همچنان در این بازار حضور دارند و سعی کردند تا با امتحان کردن شانس خود در سرمایه‌گذاری بخشی از افت ارزش دارایی خود را در سال‌های اخیر جبران کنند، در روز گذشته نفس راحتی بکشند.

پیامد همین مساله بود که توانست روز گذشته ارزش معاملات خرد در بورس تهران را به ۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان برساند. در این روز ارزش معاملات خرد در فرابورس نیز به ۴۱۷۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ارزش معاملات ۵۲۹۱ میلیارد تومانی آن در مقایسه با میانگین روزهای اخیر نسبتی معقول را شامل می‌شود.

شدت رشد شاخص بورس به‌عنوان مهمترین نماگر بازار سرمایه در روز یکشنبه حکایت از آن دارد که به رغم قابل توجه نبودن درصد تغییر این شاخص نسبت به روزهای صعودی ماه‌های اخیر همین افزایش ۶/ ۱ درصدی نیز از بیست و نهم آذرماه در سال جاری تاکنون تکرار نشده است.

بررسی تغییر و تحولات روی داده در بازار سهام طی روز گذشته نشان می‌دهد که در بورس تهران از کل ۳۳۵ نماد معامله شده در این بازار، ۱۴۳ نماد صف خرید به ارزش ۸۵۶ میلیارد تومان داشتند، در مقابل ۴۳ نماد صف‌ فروش بودند که ارزش آنها جمعا به ۲۰۲ میلیارد تومان می‌رسید. در این روز ۸۵ نماد دارای قیمت پایانی منفی و در مقابل ۲۳۰ نماد دارای قیمت پایانی مثبت بوده‌اند.

در فرابورس نیز کلیت تغییرات رخ داده ‌مانند بورس تهران بود به‌طوری که از مجموع ۱۳۴ نماد معامله شده ۵۱ نماد صف خرید ۸۶۵ میلیارد تومانی داشتند و ۱۴ نماد صف‌ فروش ۵۵۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساندند در این روز ۴۳ نماد فرابورسی دارای قیمت پایانی منفی و در مقابل ۹۱ نماد دارای قیمت پایانی مثبت بودند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

حقیقی‌ها به بورس بازگشتند/ موج سواری با اخبار!

حقیقی‌ها به بورس بازگشتند/ موج سواری با اخبار!


 شاخص کل بورس تهران در حالی پس از ۳ افت متوالی سبزپوش شد و با ثبت بیشترین میزان رشد از ۲۹ آذرماه، مجددا کانال ۳/ ۱میلیون واحد را بازپس گرفت که تردید در معاملات بورس‌بازان خودنمایی می‌کند.

شکی که به واسطه ناپایداری مقررات به این بازار تحمیل شده است و با وجود جذابیت قیمت سهام، کد بورسی با هر سیگنالی روند بازار را تغییر می‌دهد. همین امر سبب شده است تا پای واکنش به اخبار روزمره به دادوستدهای بورسی باز شود. این اخبار می‌تواند در هفته‌های آتی بر جریان معاملات اثر بگذارد.

روز گذشته بازار سرمایه پس از سه روز متوالی ریزش بالاخره به مدار صعود بازگشت و شاخص بورس تهران ضمن پیشروی ۶/ ۱ درصدی قیمت‌ها توانست مجددا سطح روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی این نماگر را از فروشندگان سهام پس بگیرد. و ثبت نام بورس افزایش پیدا کند . 

با بررسی تحولات رخ داده در این روز به نظر می‌رسد که با دلگرمی به کوتاه شدن دست وزارت صمت از جیب شرکت‌های فولادی راه برای افزایش دوباره قیمت‌ها در بورس باز شده است. با این حال مشخص نیست که افزایش تقاضا در روز یکشنبه در روزهای پیش‌رو نیز تا حدی پایدار باشد که شاهد شکل‌گیری روند صعودی در هفته‌های پیش‌رو باشیم. و آموزش بورس لازم میباشد . 

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد توجه سرمایه‌گذاران به افزایش نوسان قیمت‌ها بر پایه اخبار روزمره داخلی و خارجی است که می‌تواند در هفته‌های آتی به دست به دست شدن جریان معاملات سهام میان خریداران و فروشندگان منجر شود.

یک روز پس از افت قابل توجه شاخص بورس تهران و شکسته شدن حمایت روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی نماگر یاد شده، موجی از خوش‌بینی به معاملات سهام بازگشت و همین امر سبب شد در روز یکشنبه شاهد رشد بیش از ۲۰ هزار واحدی دماسنج اصلی بازار سهام باشیم. این تغییر جهت پس از آن اتفاق افتاد که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روز شنبه طی سخنانی ضمن اعلام موضع حمایتی درخصوص بازار سرمایه از لزوم دخالت نکردن در سازوکار قیمت‌ها در بورس کالا گفت و از لغو شیوه‌نامه قیمت‌گذاری جنجالی زنجیره فولاد خبر داد.

هر چند بعد از آن معاون وزیر صمت این خبر را تکذیب کرد. این دستورالعمل که پیش‌تر از سوی شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شده بود و از جانب او به طرق مختلف تایید شده بود در حالی مخالفان زیادی دارد که تاثیرات مخرب آن بر درآمدزایی شرکت‌های تولید‌کننده فولاد و به تبع آن بازار سرمایه موجی از ناامیدی را در میان سرمایه‌گذاران برانگیخت.

آن طور که انتظار می‌رفت اجرای این شیوه‌نامه می‌توانست به راحتی بخش قابل توجهی از سود تولیدکنندگان در صنایع فولادی را کاهش دهد و به جای آنکه حاصلی مثبت برای مردم عادی که بسیاری از آنها هم اکنون در قالب سهام عدالت در بازار سرمایه حضور دارند، داشته باشد، با لجاجت بر مسیر بارها آزموده شده دستکاری دولتی قیمت‌ها به بهانه حمایت از مردم ضربه دیگری بر سرمایه‌گذاران خرد وارد کند.

اما افزایش امیدواری در مورد نرفتن به مسیر خطای قیمت‌گذاری دستوری و ابراز تمایل دولت به عدم دخالت در قوانین و سازوکارهای بورس سبب شد تا روز گذشته پس از سه روز ریزش متوالی شاخص کل بورس تهران به میزان ۶/ ۱ درصد (بیشترین درصد افزایش از ۲۹ آذرماه) رشد کند. صعود این نماگر بار دیگر حمایت شدن قیمت نمادهای بورس در بالای سطح روانی یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را محتمل کرد.

موج سواری با اخبار

بررسی تحولات روزهای اخیر در بازار سرمایه به خوبی نشان می‌دهد که فعالان این بازار با توجه به نوسان سنگین قیمت‌ها در ماه‌های اخیر که به افزایش نماگر اصلی بورس به سطح ۲میلیون و ۱۰۰ هزار واحد و سپس افت آن به میزان ۹۰۰ هزار واحد انجامید را به‌عنوان گواهی برای احتیاط بیشتر در خرید و فروش‌های خود در نظر گرفته‌اند. همین امر سبب شده پای واکنش به اخبار روز‌مره به معاملات سهام باز شود.

افزایش ریسک ناپایداری مقررات طی ماه‌های یادشده هم از جانب سازمان بورس و هم از جانب وزارت صمت شرایطی را پدید آورده تا چگونگی حضور دولت در بازار سرمایه و نگاه آن به این بازار به‌عنوان قلکی برای تامین مالی بر عدم اطمینان یاد شده بیفزاید. ماحصل این امر چیزی نبوده جز واکنش‌های دفعی و آنی به اخبار موثر بر عملکرد شرکت‌ها که این روزها عمدتا از جانب بازارهای جهانی به گوش می‌رسد.

البته توجه به این نکته نیز ضروری است که در حال حاضر تقابل دیدگاه‌ها در مورد ارزندگی شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی، بر جذابیت سهام برای برخی از فعالان بازار، افزوده است.

تحلیل بازار یا طبیعت آن

روز گذشته در شرایطی بسیاری از نمادهای حاضر در گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی به دلیل صحبت‌های معاون رئیس‌جمهور و افزایش احتمال لغو مصوبه فولادی صمت با افزایش سنگین تقاضا مواجه شدند که به نظر می‌آید امیدواری به بهبود شرایط سیاسی و بازتر شدن حلقه تحریم‌ها در اقتصاد کشور توانست امیدواری به آینده و نمادهای بانکی و خودرویی را نیز افزایش دهد.

از طرفی به نظر می‌آید که رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و رسیدن هر بشکه نفت برنت دریای شمال (معیار همسوتر به نفت ایران) به قیمت ۵۶ دلار در معاملات روز جمعه عاملی بوده که توانسته سهام پتروپالایشی را با افزایش تقاضا مواجه کند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که به گفته بسیاری از کارشناسان پس از چند روز افت قیمت هر نوع افزایش تقاضا در روند نزولی امری محتمل است و بیش از آنکه بر پایه اخبار و تغییرات موجود رخ دهد بیشتر با توجیه این رویداد‌ها اتفاق می‌افتد.

البته دلایل این رخدادها هرچه که باشد سبب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد که از ابتدای سال همچنان در این بازار حضور دارند و سعی کردند تا با امتحان کردن شانس خود در سرمایه‌گذاری بخشی از افت ارزش دارایی خود را در سال‌های اخیر جبران کنند، در روز گذشته نفس راحتی بکشند.

پیامد همین مساله بود که توانست روز گذشته ارزش معاملات خرد در بورس تهران را به ۹ هزار و ۸۶۹ میلیارد تومان برساند. در این روز ارزش معاملات خرد در فرابورس نیز به ۴۱۷۰ میلیارد تومان رسید که در مقایسه با ارزش معاملات ۵۲۹۱ میلیارد تومانی آن در مقایسه با میانگین روزهای اخیر نسبتی معقول را شامل می‌شود.

شدت رشد شاخص بورس به‌عنوان مهمترین نماگر بازار سرمایه در روز یکشنبه حکایت از آن دارد که به رغم قابل توجه نبودن درصد تغییر این شاخص نسبت به روزهای صعودی ماه‌های اخیر همین افزایش ۶/ ۱ درصدی نیز از بیست و نهم آذرماه در سال جاری تاکنون تکرار نشده است.

بررسی تغییر و تحولات روی داده در بازار سهام طی روز گذشته نشان می‌دهد که در بورس تهران از کل ۳۳۵ نماد معامله شده در این بازار، ۱۴۳ نماد صف خرید به ارزش ۸۵۶ میلیارد تومان داشتند، در مقابل ۴۳ نماد صف‌ فروش بودند که ارزش آنها جمعا به ۲۰۲ میلیارد تومان می‌رسید. در این روز ۸۵ نماد دارای قیمت پایانی منفی و در مقابل ۲۳۰ نماد دارای قیمت پایانی مثبت بوده‌اند.

در فرابورس نیز کلیت تغییرات رخ داده ‌مانند بورس تهران بود به‌طوری که از مجموع ۱۳۴ نماد معامله شده ۵۱ نماد صف خرید ۸۶۵ میلیارد تومانی داشتند و ۱۴ نماد صف‌ فروش ۵۵۴ میلیارد تومانی را به ثبت رساندند در این روز ۴۳ نماد فرابورسی دارای قیمت پایانی منفی و در مقابل ۹۱ نماد دارای قیمت پایانی مثبت بودند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

آغاز دولت جو بایدن چه اثری بر بورس ایران دارد؟

آغاز دولت جو بایدن چه اثری بر بورس ایران دارد؟

بسیاری از کارشناسان می‌گویند بازار سرمایه در انتظار حضور رئیس جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید است. چراکه ورود او به کاخ سفید و سیاست‎‌هایش هم روند حرکت نرخ ارز در کشور را مشخص می‌کند و هم روند بازار سرمایه را. حالا با توجه به نزدیکی حضور جو بایدن در کاخ سفید، آینده بورس ایران به چه سمتی می‌رود؟

 

 

ایمان رئیسی کارشناس بازار سرمایه گفت : اتمام دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و حضور بایدن در کاخ سفید را بر بازار سرمایه ایران موثر دانست و گفت: کاهش نوسان قیمت دلار و برداشته شدن تحریم‌ها می‌تواند بر بورس ایران اثر بگذارد. و ثبت نام بورس افزایش یابد . 

به گفته این کارشناس تحولات سیاسی می‌تواند بر دو گروه از نمادها اثر مثبت بگذارد؛ یکی نمادهای خودرویی و دیگری بانک‌ها. گرفتن کد بورسی لازم است . 

اما به گفته رئیسی، نتیجه انتخابات آمریکا و حضور بایدن در کاخ سفید تنها عامل تعیین‌کننده آینده بازار سرمایه در ایران نیست و عوامل دیگری هم در این میان دخیل است.

به گفته رئیسی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و سیاست‌های دولت بعدی، یکی از عواملی است که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عامل دیگر نرخ دلار در سال آینده است.

این کارشناس با اشاره به صحبت‌های عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینکه نقدینگی کنترل شده است گفت: در بهترین حالت شاید بتوان گفت نرخ تورم سال آینده ۵۰ درصد می‌شود و این مساله در کنار تورم جهانی می‌تواند بر وضعیت بازار سرمایه تاثیر بگذارد.آموزش بورس لازم است .

به گفته رئیسی نکته امیدوارکننده درباره بورس این است که دیگر از سایه جنگ خبری نیست و با قوت گرفتن احتمال رفع تحریم‌ها، بازار سرمایه می‌تواند توسعه پیدا کند.

این کارشناس بورسی تاکید کرد: «برای پیش‌بینی بازار سرمایه در سال آینده، کمی زود است و عوامل مختلفی از جمله قیمت دلار و انتخابات ۱۴۰۰ می‌توانند روی روند بورس در سال ۱۴۰۰ تاثیر داشته باشد.»

همچنین رئیسی با انتقاد از روند کنونی بورس ایران گفت: ما در بورس به عقب برگشتیم و شرایط بازار سهام مشابه سال ۹۲ و ۹۳ شده است. با توجه به وضعیت کنونی بورس پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ رشد شارپی در بورس نداشته باشیم.

اما به گفته او امسال سال متفاوتی برای بازار سرمایه بود و افراد بیشتری نسبت به سال‌های سال قبل در این بازار فعالیت می‌کنند. دولت بعدی با در نظر گرفتن سیاست‌هایی برای توسعه بازار سرمایه، می‌تواند در این بازار به شدت اثرگذار باشد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

شورای عالی بورس درباره بخشنامه قیمت گذاری فولاد تصمیم میگیرد 

شورای عالی بورس درباره بخشنامه قیمتگذاری فولاد تصمیم می‌گیرد

یک مقام مسئول در سازمان بورس با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور دستور مستقیمی برای ابطال بخشنامه قیمتگذاری فولاد نداشته، گفت: در جلسه دیروز بر اجرای دقیق مصوبات شورای عالی بورس تاکید شد.

یک مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهور دستوری مبنی بر ابطال بخشنامه قیمت‌گذاری فولاد نداشته است، گفت: با توجه به تاکید معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت رعایت شأن تصمیمات شورای عالی بورس از سوی تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با حوزه بورس، از این پس وزارتخانه‌ها حق دخالت یا ابلاغ بخشنامه‌های خودسرانه مرتبط با کالاهای بورسی را ندارند. و گرفتن کد بورسی لازم است . 

وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود،و آموزش بورس لازم است . افزود: معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد که اقدامات برخی دستگاه‌های دولتی یا وزارتخانه‌ها نباید فضای بورس را دچار تنش کرده و به هم بریزد.

 پس از جلسه عصر دیروز فعالان بورسی با معاون اول رئیس جمهور، خبرهایی غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه معاون اول رئیس جمهور دستور ابطال بخشنامه اخیر وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری فولاد را صادر کرده است؛ اما چنین دستوری صادر نشده بلکه جهانگیری در جلسه عصر دیروز از شورای عالی بورس خواست جلوی تصمیماتی که منجر به بروز تنش در بازار سهام می‌شود، بایستد که معنای تلویحی آن، می‌تواند لغو ابلاغیه وزارت صمت باشد.ثبت نام بورس در نیمه دوم سال کاهش داشته است . 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

پیش‌بینی بورس امروز ۲۲ دی ۹۹ 

پیش‌بینی بورس فردا ۲۲ دی ۹۹ / بورس فردا بهتر از امروز است

لغو قیمت‌گذاری دستوری فولاد و تزریق پول به بازار سهام باعث روند صعودی بورس امروز شد و شاخص کل، کانال ۱/۳ میلیون واحد را پس گرفت، اما بورس امروز چه می‌شود؟


 بازار سهام در سه هفته گذشته روند نزولی داشت و اولین روز معاملات کد بورسی  این هفته نیز با فشار فروش در نمادهای شاخص‌ساز همراه بود اما امروز تقاضا به بورس بازگشت و شاخص کل مثبت شد. اما آیا روند صعودی بورس پایدار است؟ آیا ثبت نام بورس افزایش پیدا می کند ؟ 

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با دلیل بازگشت بورس گفت: اصلاح زیاد بازار سهام در سه هفته اخیر، لغو قیمت‌گذاری دستوری فولاد، روند صعودی بازارهای جهانی و تثبیت قیمت دلار از دلایل روند صعودی بازار سهام بود و تزریق پول به بازار سهام نیز جنبه روانی زیادی داشت. با وجود روند صعودی شاخص کل هنوز اعتماد به بازار سهام برنگشته است. به نظر می‌رسد گزارش‌های ۹ ماهه به رشد بازار سهام کمک کند اما باید روند قیمت دلار را مد نظر قرار داد.ضمن اینکه آموزش بورس ضروری می باشد . 

این کارشناس در رابطه با بورس فردا گفت: جو روانی بورس مثبت است و در دقایق پایانی معاملات امروز تقاضا افزایش یافت و احتمالا بورس فردا مثبت است.

همچنین حمید اسدی، حقوقدان بازار سهام روند صعودی آغاز شده را پایدار خواند و گفت: بورس اصلاح زیادی داشته و لغو قیمت‌گذاری دستوری، و تزریق پول به بازار سهام موانع پیش‌روی بورس را کنار زد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

    • مقصر ریزش بورس کیست؟

مقصر ریزش بورس کیست؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: مهمترین مسئله این است که افراد یا نهادها و سازمان‌هایی که قانون گذار هستند باید کمک می‌کردند که این اتفاقا رخ ندهد. مقصر ریزش ۲۰ درصدی بازار را وزارت صمت می‌دانم، چون آن‌ها با دستورالعمل‌هایی که دادند عملا بازار را به عقب راندند. و ثبت نام بورس به شدت کاهش یافت . 

 محمد خبری‌زاده کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مهمترین دلیل عقب نشینی بورس، دستورالعمل جدید وزارت صمت است. استارت ماجرا از روز سه شنبه خورد، با توجه به اصرار وزارت صمت مبنی بر اینکه قیمت پایه محصولات فولادی باید ۷۰ درصدِ قیمت جهانی باشد، بازار با شوک منفی روبرو شد. کد بورسی در ابتدا لازم است . 

این کارشناس با اشاره به اینکه پایین رفتن بازار الان از نظر بنیادی دیگر بیش از این توجیهی ندارد، تاکید کرد: در حال حاضر جو هیجانی بر بورس حاکم شده است. ولی به نظرم عقب نشینی تا مرز یک میلیون واحد اتفاق نمی‌افتد و اگر روز شنبه یا یک شنبه بازار برگردد، حتی میتوانیم شاهد یک رشد کوتاه مدت هم باشیم.

وی با اشاره به اینکه بورس در حال برگشتن بود، اضافه کرد: مهمترین مسئله این است که افراد و یا نهادها و سازمان‌هایی که قانون گذار هستند باید کمک می‌کردند که این اتفاقا رخ ندهد. مقصر ریزش ۲۰ درصدی بازار را وزارت صمت می‌دانم. چون آن‌ها با دستورالعمل‌هایی که دادند عملا بازار را به عقب راندند. با کاری که کردند سهامداران را ترساندند، بازار را منفی کردند و منافع بیش از ۵۰ میلیون سهامدار بورسی را به بازی گرفتند. مقصر اصلی این‌ها بودند وگرنه بازار از نظر بنیاد، سودسازی و فروش و هر طور حساب کنیم نباید بیش از این ریزش می‌کرد. آموزش بورس لازم است . 

خبری زاد در جواب این سوال که ارزیابی شما از هفته آینده چیست و به نظرتان این روند ادامه پیدا می‌کند یا خیر؟گفت: قیمت‌ها جذاب است اما بازار ترسیده است. بخاطر این که میبیند هیچگونه پشتیبانی از سوی نهاد قانون گذار نمی‌شود برای همین حاضر است به هر قیمتی بفروشد. امیدوارم شنبه بازار تا حدی جمع شود و روز یکشنبه یک روال بهتر و مثبتی پیدا کند. بازار از اینجا به بعد دیگر ارزنده است و ریزش توجیهی ندارد، مگر اینکه جو هیجانی ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی روند بررسی بودجه نیز تاثیرگذار است اما در این ریزش بودجه تاثیری ندارد و دستورالعمل وزارت صمت عامل تغییر مسیر بورس بود.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

تلاش دولت برای رفع نگرانی سهامداران / بورس نهادی کاملا مستقل است

تلاش دولت برای رفع نگرانی سهامداران / بورس نهادی کاملا مستقل است

معاون اول رییس‌جمهور گفت: دولت وظیفه دارد ضمن حمایت از بازار سرمایه همه تلاش خود را برای رفع نگرانی سهامداران و جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها به کار گیرد.

 

 اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) در دیدار با مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های حقوقی فعال در بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بورس نهادی کاملا‌ مستقل است، اظهار داشت: دولت نمی‌خواهد و نباید در قوانین، مقررات و سازوکارهای بورس دخالت داشته باشد، در عین حال مردم نیز برای حضور در بازار سرمایه باید به سازوکارهای اقتصادی آن توجه نمایند و از نظر و مشورت کارشناسان و صاحب‌نظران برای ورود به این بازار توجه کنند. مدیریت بازار سرمایه نیز باید سازوکاری تدوین کند تا اشخاص حقیقی با آگاهی در این زمینه اقدام نمایند.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه سازوکار بورس کاملا سازوکاری اقتصادی است، افزود: تصمیمات شورای عالی بورس برای دولت معتبر است و رسالت دولت در این مقطع حمایت و پشتیبانی از این تصمیمات و روش‌های منطقی و عقلایی اتخاذ شده است زیرا نهاد بورس در مقطع کنونی نشان داده که می‌تواند محل مناسبی برای تامین منابع مالی بنگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی باشد.

جهانگیری با اشاره به افزایش تعداد سهامداران کد بورسی بورس در کشور اظهار داشت:‌ هرگونه قانون و مقرراتی که در دولت و مجلس شورای اسلامی در مقطع کنونی تدوین می‌شود باید با توجه کامل به مسائل بازار سرمایه صورت پذیرد و نباید اقدامی انجام شود که بر سرنوشت بیش از ۴۰ میلیون سهامدار خرد تاثیر منفی بگذارد، ضمن آنکه باید از هر گونه دخالت غیرکارشناسی در بازار سرمایه به خصوص در مقطع کنونی اجتناب شود.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: پیش ‌بینی‌ها این است که با توجه به تحولات بین‌المللی، اقتصاد کشور در آینده شرایط بهتری داشته باشد و به سمت ثبات پیش برود. گزارش‌ها و روند های اعلام شده از وضعیت بنگاه‌های اقتصادی نیز نشان می ‌دهد که تولیدات این‌گونه بنگاه‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است، خوشبختانه روند رشد اقتصادی کشور در شش ماهه ابتدایی سال مثبت بوده و انتظار داریم در پایان سال رشد اقتصادی کشور وضعیت بهتری پیدا کند.همچنین آموزش بورس لازم است .

جهانگیری با درخواست از شرکت‌های حقوقی و مدیریت سازمان بورس برای ایجاد ثبات و صیانت از بازار سرمایه در مقطع کنونی گفت: با هماهنگی دو طرف و نیز استفاده از ابزارهای اقتصادی دیگر می‌توان ضمن حمایت از بازار سرمایه، نیازهای مالی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور را نیز مرتفع کرد.

در این جلسه وزیر اقتصاد و دارایی با گزارشی از وضعیت بازار سرمایه و مقایسه آن با سال گذشته از اتفاقاتی نظیر بازارگردانی شرکت‌ها و انتشار اوراق تبعی به عنوان نقطه عطفی در بازار سرمایه کشور یاد کرد و گفت: امسال بازار سهام چیزی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شرکت‌های دولتی، عمومی و خصوصی تامین سرمایه کرده است. در نیمه دوم سال ثبت نام بورس کاهش یافته است .

دژپسند با اشاره به تحولات اخیر و تاثیر اخبار داخلی و خارجی بر بازار بورس کشور خواستار هماهنگی و همکاری مجموعه دستگاه‌ها و سهامداران حقوقی شرکت‌های بزرگ برای حفظ مانایی و پویایی بازار سرمایه شد و گفت: در کنار آمادگی برای عرضه اولیه تعداد زیادی از بنگاه‌ها باید تلاش کنیم تا فضای نااطمینانی و نگرانی به بازار بورس کشور تزریق نشود.

در این جلسه که وزرای نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی، رییس اوراق بورس بهادار و رییس سازمان تامین اجتماعی نیز حضور داشتند، ابراهیمی عضو هیات‌رئیسه سازمان بورس گزارشی از آمار بازاری دوره سی‌ونه هفته‌ای از ابتدای سال تاکنون در خصوص ارزش بازار به تفکیک صنایع بورسی، عرضه‌های اولیه، تعداد نمادهای بورسی دارای بازارگردان، میزان خرید و فروش حقیقی ‌ها و حقوقی‌ها ارائه کرد و گفت: پیش‌برد بازار سرمایه منوط به مولفه‌هایی نظیر اعتماد بخشی از سمت دولت، تاثیر ارز بر بازار، قیمت‌گذاری‌های دستوری و القای بی‌اعتمادی به بازار، تعیین تکلیف سهام عدالت و مدیریت ریسک تغییر قوانین و مقررات است.

در این جلسه نمایندگان برخی شرکت‌های اصلی بورس کشور دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهادهای خود برای صیانت از بازار سرمایه را ارائه کردند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

توزیع رانت با قیمت‌گذاری فولاد / رانت فولاد معادل چند درصد معاملات بورس بود؟

توزیع رانت با قیمت‌گذاری فولاد / رانت فولاد معادل چند درصد معاملات بورس بود؟

طبق تصمیم جدید وزارت صمت در رابطه با قیمت‌گذاری زنجیره فولاد، مقرر شد قیمت فولاد بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS تایین شود. کارشناسان می‌گویند قیمت‌گذاری دستوری فولاد به معنی توزیع رانت است. اما این کار چه میزان رانت توزیع می‌کند؟

 بعد از قیمت‌گذاری دستوری فولاد و ضررات جانبی آن برای صنعت فولاد مجلس قصد دارد انرژی ارزان برای این صنایع را از بودجه ۱۴۰۰ حذف کند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید این صنایع و زیان‌ده شدن صنعت فولاد خواهد شد. اما قیمت‌گذاری دستوری فولاد چقدر رانت توزیع می‌کند؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با میزان رانت توزیع شده از قیمت‌گذاری دستوری فولاد گفت: در معاملات هفته گذشته به ازای هر تن فولاد مبلغ ۷۰ دلار از جیب شرکت‌های فولادی به جیب صنایع پایین دست که ۹۹ درصد آنها بورسی نیستند و خصوصی هستند سرازیر شده است که این عدد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد معاملات بورس کالا در هفته گذشته بوده است. در سه هفته گذشته معاملات بورس کالا حدود ۸ هزار میلیارد تومان بوده که با این حساب رانت توزیع شده در این سه هفته چیزی حدود هزار میلیارد تومان یا حدود یک سوم یارانه نقدی ماهانه است.

این کارشناس در رابطه با سود حاصل از صادرات فولاد گفت: از طرفی خریداران فولاد از بورس کالا این محصول را خودشان صادر می‌کنند که در هر هزار تن چیزی حدود ۲ میلیارد تومان برای صادرکننده سود دارد. این رانت از جیب شرکت‌های فولادی توزیع می‌شود. شرکت‌هایی که ۵۰ میلیون سهامدار دارد و اکثر آنها دارندگان سهام عدالت و صندوق‌های بازنشستگی‌اند.

خبری‌زاد ادامه داد: دلیل وزارت صمت این است که شرکت‌های فولادی برای هر تن فولاد ۴ میلیون تومان هزینه می‌کند و دلیلی ندارد این محصول را به قیمت‌های جهانی بفروشد که این دلیل به شدت غیرمنطقی است زیرا استخراج هر بشکه نفت برای ما حدود ۱۰ دلار هزینه دارد ولی نفت براساس قیمت‌های جهانی فروخته می‌شود و وزارت صمت به صورت غیرعقلانی روی این موضوع پافشاری می‌کند و قوه قضاییه و نهادهای مسئول باید در این زمینه ورود کنند و دلیل پخش این رانت را ریشه‌یابی کنند. برای خرید هم سهم در ابتدا داشتن کد بورسی لازم است . 

این کارشناس در ادامه در رابطه با ریزش بازار سهام تحت تاثیر این تصمیم گفت: این شیوه‌نامه قیمت‌گذاری دستوری باید لغو شود زیرا طی دو روز گذشته بازار سهام تحت تاثیر این تصمیم غیرمنطقی ریزش زیادی داشته و محدوده حمایت خود را نیز از دست داده است. همچنین وزیر صمت باید پاسخگوی زیان مردم در چند روز اخیر باشد. مردم به بازار سهام دعوت شدند و دولت گفت همه چیز را به بورس بسپارید و در دوره اصلاح قیمتی بازار سهام سهامداران صبوری کردند اما تصمیمات شبانه و غیرعاقلانه در حال نابود کردن سرمایه سهامداران است. آموزش بورس لازم است و همچنین ثبت نام بورس کاهش داشته است . 

همچنین فعالان بازار در نامه‌ای به رئیس سازمان بورس در رابطه با قیمت‌گذاری دستوری نوشتند: «با توجه به حجم عرضه شمش فولادی در هر جلسه معاملاتی در بورس کالا و همچنین متوسط نرخ ۶۰۰ دلار بر هر تن در منطقه، بر اساس مصوبه جدید وزارت صمت که ضریب تعیین نرخ پایه شمش را از ۸۰ درصد از نرخ منطقه به ۷۰ درصد کاهش می‌دهد، ۱۸۰ دلار به ازای هر تن به خریداران تخفیف داده می‌شود. به عبارتی، مبنای محاسبه نرخ پایه شمش فولادی در بورس کالا ۴۲۰ دلار خواهد بود که این عدد با افزودن هزینه حمل نیز ۲۰ دلار کمتر از نرخ قراضه است. بر این اساس، در هر جلسه معاملاتی بورس کالا حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان رانت فولادی از طریق تحمیل تخفیف‌های فراقانونی و از محل دارایی جامعه سهامداران و شرکت‌های فولادی پرداخت می‌شود.»



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

مرحله دوم حمایت صندوق توسعه ملی از بورس تا آخر سال 

تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به بورس تا آخر سال

مدیرعامل صندوق توسعه ملی از تزریق ۲۵۰۰ میلیارد تومان، در مرحله دوم حمایت این صندوق از بورس تا پایان سال، خبر داد.

 به نقل از صداوسیما، مرتضی شهید زاده گفت: پیش بینی می‌کنیم در مرحله دوم ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، تا پایان سال، از محل برگشت تسهیلات داده شده به سایر طرح‌ها (در سال‌های گذشته) در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول، هزار میلیارد تومان برای پشتیبانی از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت شد. و ثبت نام بورس در ابتدای سال بیشتر بوده است . 

این مقام مسئول، افزود: در اساسنامه صندوق توسعه ملی، برای جلوگیری از انحراف در مفاد اساسنامه، هیئت نظارتی متشکل از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات کل کشور و سازمان حسابرسی تعریف شده است که برای تصمیمات گرفته شده، باید این هیئت را متقاعد کنیم تا این مبلغ در زمان نیاز صندوق تثبیت بازار سرمایه به آن تزریق شود.

شهید زاده گفت: کمک و حمایت از بازار سرمایه باید در طول زمان و به تدریج انجام شود. و آموزش بورس ضروری می باشد . 

اجازه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه

وی افزود: امسال بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، اجازه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار سرمایه داده شد، که در واقع تبصره‌ای در قانون بود که بتوانیم این پول را مستقیماً در اختیار بورس قرار دهیم.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی گفت: منظور از تزریق یک درصد کل منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه، یک درصد کل منابع هر سال است.

وی افزود: این منابع در سال‌های گذشته طبق نظر دستگاه‌های نظارتی، صرف طرح‌های مختلف و درخواست‌های حاکمیتی شده است، بنابراین منابعی از سال‌های گذشته وجود ندارد تا به بازار سرمایه داده شود.

شهید زاده گفت: این پول، ابتدا باید به طرح‌های اقتصادی و ارزآور اختصاص یابد، ولی از آنجا که این طرح‌ها هنوز به پایان نرسیده، نمی‌توانستیم به بانک‌ها بگوییم پول‌ها را برگردانند، از این رو، با بررسی انجام شده و مذاکره و تعامل با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد قرار شد، از محل برگشت منابع ریالی، منابعی در اختیار صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاشته شود.

اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس

وی درباره تفسیر اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بورس، نیز گفت: دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته، بر اساس قانون، از سال ۹۴ باید یک درصد از منابع سالانه صندوق توسعه به بورس اختصاص می‌یافت که به دلیل مشکلات حقوقی این کار انجام نشد، بر این اساس، منابع ریالی از محل برگشت تسهیلات به طرح‌ها، مبنای تخصیص یک درصد قرار می‌گیرد. گرفتن کد بورسی در ابتدا لازم است . 

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، افزود: همه وظایف ما پشتیبانی از بورس نیست، از محل برگشت تسهیلات طرح‌ها باید منابع سایر طرح‌هایی که از طریق حاکمیت به ما معرفی می‌شود نیز تأمین شود.

شهید زاده گفت: ما از منابع ارزی، چیزی به بورس تخصیص نمی‌دهیم، چون باید این منابع در بانک مرکزی به نرخ تسعیر تبدیل شود، بنابراین صندوق توسعه ملی از محل منابع ریالی خود بورس را پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: ماهیت منابع صندوق توسعه ملی ارزی است بر اساس مصوبه مجلس در سال ۹۴, از ورودی هر سال فقط ۱۰ درصد را می‌توانستیم تسعیر و به ریال تبدیل کنیم و در اختیار بخش‌های کشاورزی و صنعت قرار دهیم، که این کار نیز انجام شد.

اجرا نشدن آئین نامه به دلیل مسائل حقوقی

مدیرعامل صندوق توسعه ملی، گفت: بر اساس قانون رفع موانع تولید، از سال ۹۴ طبق قانون باید یک درصد از منابع هر سال صندوق توسعه ملی برای پشتیبانی از بازار سرمایه اختصاص می‌یافت، ولی آئین نامه آن به دلیل مشکلات حقوقی اجرا نشد.

وی افزود: بر اساس قانون مصوب، صندوق توسعه ملی در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کند، اما سازمان بورس به دلیل مشکلات حقوقی نمی‌تواند از بانک‌های دولتی که سپرده‌ای صندوق توسعه ملی در آن قرار دارد، تسهیلات بگیرد، بر این اساس بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تا قبل از این نمی‌توانستند به بورس تسهیلات بدهند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 تکلیف معاملات بورس تا چند روز آینده مشخص می شود 

تکلیف معاملات بورس تا چند روز آینده مشخص می‌شود

تهران - ایرنا - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اکنون روند معاملات بورس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما تا چند روز آینده تکلیف ابهام‌های موجود در کشور و روند معاملات بورس مشخص خواهد شد.

«احمد اشتیاقی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به نظر می‌رسد تا زمان برطرف شدن ابهام‌های موجود در کشور مانند لایحه بودجه ١٤٠٠  تا حدودی شاهد وجود نوسان در معاملات بورس و تردید سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشیم. و البته آموزش بورس بسیار لازم است . 

وی افزود: شاخص بورس تا یک ماه آینده در محدوده کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد تا یک میلیون و ٦٠٠ هزار واحد در نوسان خواهد بود. ثبت نام بورس در ماههای اخیر کاهش داشته است .

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو روز گذشته در مجلس اعلام شد که دلار باید با قیمت ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان تک نرخی شود، این در حالی است که رییس بانک مرکزی اعلام کرد رقم اعلام شده بالا است، گفت: نامشخص بودن قیمت دلار باعث شده است تا حدودی سهامداران در بازار بلاتکلیف باشند و بورس در محدوده نوسانی قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: روند معاملات بورس اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فرض بر این است که اگر آمریکا به برجام بازگردد دلار بر روی چه قیمتی قرار است تثبیت شود؛ بنابراین سهامداران اکنون با احتیاط به دنبال خرید  در این بازار هستند و تا چند روز آینده تکلیف این مسایل و روند معاملات  بورس مشخص می شود.

اشتیاقی گفت: در صورتی که آمریکا به برجام بازنگردد ممکن است برای مدتی موقت سرمایه های مردم وارد بازار طلا و سکه شود اما به طور حتم دوباره سرمایه ها به سمت بازار سرمایه باز خواهند گشت.

این کارشناس بازار سرمایه به رکود حاکم در بازار طلا، سکه، ارز و مسکن اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود چنین رکودی، سرمایه گذاران تمایل چندانی برای خروج سرمایه های خود از بورس و ورود آن به دیگر بازارهای موازی ندارند اما اکنون سهامداران در بورس با احتیاط در حال معامله هستند و به محض برطرف شدن ابهام های موجود، بازار روند بهتری را به خود می گیرد و شاهد افزایش ورود سرمایه های مردم به بازار سرمایه خواهیم بود. کد بورسی لازم است .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار، همچنان شاهد تمایل سرمایه گذاران برای ورود سرمایه های خود به بورس هستیم و ممکن است از این به بعد بازارهای موازی با ضرر و زیان بیشتری مواجه شوند.

اشتیاقی خاطرنشان کرد: در صورت برگشت آمریکا به برجام و جلوگیری از کاهش قیمت دلار به نرخ کمتر از ٢٢ هزار تومان، بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه خواهد بود و تا فصل مجامع شاهد معاملات بسیار خوبی در این بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس پیش بینی های صورت گرفته در صورت حفظ چنین مسایلی به نظر می رسد شاخص بورس تا تیر ماه  و پایان فصل مجامع بتواند دوباره کانال دو میلیون واحد را ببیند.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

حاشیه‌های امروز بورس / اظهارات وزیر صمت، فولادی را صف فروش کرد

حاشیه‌های امروز بورس / اظهارات وزیر صمت، فولادی را صف فروش کرد

در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل مجددا وارد فاز نزولی شد و با افتی ۱٫۷ درصدی مواجه شد، این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن امروز مثبت بود.

در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با افتی ۱٫۷ درصدی مجددا به کانال یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحدی سقوط کرد. افت امروز شاخص کل در حالی رخ داد که شاخص کل‌ هم‌وزن امروز بیش از ۰٫۶ درصد رشد کرد. در ابتدا گرفتن کد بورسی از کار گذاری مبین سرمایه مورد نیاز است . 

در معاملات امروز که ارزش معاملات باز هم از مرز ۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد، سه نماد فملی، فولاد و شستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. این در حالی بود که اظهارات وزیر صمت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری در بورس کالا، موجب افزایش فشار بر نمادهای فولادی شد.  این در حالی بود که بورس کالا نیز نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و درخواست وزارت صمت را به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داد. امروز همچنین گروه خودرویی و بانکی بیشنرین ارزش معاملات را داشتند. آموزش بورس ضروری می باشد . 

معاملات امروز بورس در حالی به پایان رسید که سه نماد برکت، خودرو و کاما بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. همچنین امروز کارگزاری‌ها سفارش آفلاین عرضه‌اولیه سپیدار را فعال کردند. ثبت نام بورس در نیمه دوم سال کاهش داشته است . 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

قیمت‌گذاری در بورس ممنوع

قیمت‌گذاری در بورس ممنوع

بار دیگر تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه بر معاملات بازار سهام سایه افکند. قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا از ۸۰ درصد بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۷۰ درصد برای ابلاغ به بورس اعلام شد. آموزش بورس لازم است . 


 بار دیگر تصمیمات خلق‌الساعه و غیرکارشناسانه بر معاملات بازار سهام سایه افکند «قیمت پایه محصولات فولادی برای عرضه در بورس کالا از ۸۰ درصد بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت به ۷۰ درصد برای ابلاغ به بورس اعلام شد.» این را روز گذشته معاون امور معادن و صنایع‌ معدنی وزارت صمت عنوان کرد. هر چند بورس کالا این درخواست را رد کرد و آن را به دبیرخانه شورای عالی بورس ارجاع داد. این در حالی است که کارشناسان نتیجه این‌گونه دستورات را رانتی برای پرکردن جیب دلالان می‌دانند که در نهایت هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده را متضرر می‌کند و کاهش اعتماد سهامداران را به دنبال دارد. ثبت نام بورس در حال کاهش است . 

بورس جای قیمت‌گذاری دستوری نیست

محسن خدابخش،مدیر نظارت بربورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادر: جای قیمت‌گذاری دستوری در بورس نیست و در صورتی که عزمی برای قیمت‌گذاری کالایی وجود داشته باشد ‌باید سهمیه‌بندی صورت بگیرد. اگر قصد قیمت‌گذاری کالایی با استفاده از سازوکار معاملاتی بورس وجود دارد، باید مکانیزم عرضه و تقاضا، مقررات و قوانین بازار سرمایه در آن حاکم شود.

طبق قانون نباید کالای پذیرفته شده در بورس مشمول قیمت‌گذاری دستوری شود، در این بازار نهایت لغو پذیرش صورت می‌گیرد و در بازاری خارج از بورس مابقی فرآیند‌های این‌چنینی انجام خواهد شد.تجربه نشان داده است که تا‌کنون موضوع قیمت‌گذاری نه تنها در مورد بحث فولاد و پتروشیمی جواب نداده، بلکه در حوزه کالاهای اساسی و روزمره مردم نیز کارآیی نداشته است. در اکثر کالاهای فولادی مازاد تولید داریم و قاعدتا اگر فرآیند عرضه و تقاضا در آن حاکم شود بازار به‌طور خودکار متعادل خواهد شد.

از طرفی اگر قیمت‌گذاری صحیحی در مکانیزم حراج و بازار سرمایه داشته باشیم،‌ تولید‌کننده به سودی که بر اساس قیمت‌های جهانی و نرخ ارز در نظر گرفته است، خواهد رسید و در نقطه مقابل نیز دولت می‌تواند مالیات خود را بر اساس سود بیشتری که شرکت‌ها کسب می‌کنند، دریافت کند. با چنین رویدادی اگر قصدی مبنی بر حمایت یا دریافت سوبسید وجود دارد دولت می‌تواند از محل دریافتی در اثر شفافیت شرکت‌های بورسی و سودآوری بیشتر آنها به دست آورد.

باید در این‌گونه سیاست‌گذاری‌‌های بالاسری تجدید‌نظر شود چرا که اکنون در بازار سرمایه یک یا ۲ میلیون سهامدار نداریم. حتی در سبد سهام عدالت هم شرکت‌های فولادی وجود دارند، بنابراین نمی‌توان چنین موضوعی را نادیده گرفت.از سویی مهم‌ترین موضوع در بازار‌های سرمایه اطمینان از متغیر‌هایی است که در اختیار دولت‌ها و قانون‌گذاران قرار دارد، اگر سهامداری بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضایی که در بورس کالا حاکم است اقدام به خرید سهام یک شرکت فولادی کرد نباید یک‌ دفعه شاهد برهم خوردن این قبیل پیش‌بینی‌‌ها باشد که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران بخش مولد اعم از سهام عدالتی‌ها و سایر سهامداران تحت تاثیر قرار گیرند.

بورس کالای ایران طبق قوانین و مقررات سازمان بورس و شورای عالی بورس باید به فعالیت خود ادامه دهد. سیاست کلی سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به مصوبات گذشته شورای عالی بورس بر مبنای عرضه، تقاضا و حراج در بازار است. داشتن کد بورسی در ابتدای فعالیت لازم است .

نگرانی از تصمیمات ناگهانی

احمدرضا معروفی، کارشناس بازار سهام: معمولا سیاست‌گذاران با هر شوک ارزی به دنبال راهکاری برای تنظیم بازار می‌روند. مدت‌هاست که در مورد کنترل دستوری قیمت فولاد بحث‌هایی مطرح می‌شود، اما در نهایت بدون نتیجه و نصفه و نیمه باقی مانده است اما اگر در مورد موضوعات اخیر اتفاق نظری به وجود بیاید قطعا شاخص بازار نزول خواهد کرد و برخی افراد در حرکت بازار‌ها سوءاستفاده خواهند کرد و عده‌ای دیگر هم زیان می‌کنند. این تصمیم اگر صرفا در مورد فولاد و در بورس کالا اتخاذ شود، در سایر بازارها، صادرات و واردات سوءاستفاده خواهد شد و به ضرر مصرف‌کننده تمام می‌شود.

شواهد حاکی ازآن است که برنامه منسجمی که به دنبال کنترل دستوری قیمت فولاد قیمت‌های تمام شده نیز کاهش یابد، وجود ندارد و تاکنون برنامه مکتوبی در این خصوص بیرون نیامده از این رو بازار رانت‌خواران و دلالان داغ شده و با صادرات کالاهای فولادی به اختلاف قیمت ارز دامن زده می‌شود و در نهایت چیزی دست مصرف‌کننده را نمی‌گیرد. قیمت محصولات فولادی در زندگی مردم محسوس است و این محصولات اگر به قیمت بالا به دست مردم نرسد، افزایش قیمت مسکن، خودرو و لوازم خانگی را رقم می‌زند در چنین وضعیتی هم مصرف‌کننده و هم سهامداران متضرران اصلی این تصمیم خواهند بود.

یکی دیگر از موضوعاتی که در مورد آن بحث‌های جدی بالا گرفته موضوع مالیات بر‌ درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام است. اینکه این تصمیم صرفا در مورد برخی از کالاها گرفته شود دردی از بازار دوا نخواهد کرد.

معمولا این تدابیر در صورتی جواب می‌دهد که مشمول همه کالاها شود. از سوی دیگر بازار در حال حاضر با پدیده «غافلگیری» دست و پنجه نرم می‌کند. سرمایه‌گذاران از تصمیمات ناگهانی مسوولان دل خوشی ندارند و نمی‌توانند برای نحوه سرمایه‌گذاری خود برنامه ریزی کنند.معضلی که به ضرر بازار تمام می‌شود.

کاهش اقبال به بازار سهام

محمدگرجی، آرا کارشناس بازار سهام: بخشنامه جدیدی که برای صنایع فولاد صادر شده از رانت ۴۵ درصدی حکایت می‌کند که متاسفانه به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد و جیب دلال‌ها را پر می‌کند. در حال حاضر صنعت فولاد با چالش جدی دست به گریبان است. وضعیت صنایع فولادی به گونه‌ای است که رانت گسترده‌ای از جیب سهامداران، مردم و بازنشسته‌ها به جیب واسطه‌ها می‌رود و منفعتی برای مصرف‌کننده ندارند ؛ چرا که قیمت نهایی محصولات با نرخ‌های بالایی به دست مردم خواهد رسید.

این تصمیم نه تنها شرکت‌های فولادی حاضر در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد حتی اعتماد سهامداران به بورس را نیز خدشه دار می‌کند و ممکن است برای پتروشیمی‌ها و سایر صنایعی که درگیر قیمت‌گذاری دولتی خواهند شد نیز اتفاق بیفتد که منجر به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران می‌شود. اینگونه اقدامات برای سرمایه‌گذاران جزو ریسک‌هایی محسوب می‌شود که غیرقابل پیش‌بینی است و اقبال از بازار خارج می‌شود. کما اینکه سیاست‌گذاران این اشتباهات را در گذشته نیز در مورد خودرو مرتکب شدند و در نهایت مشکلاتی در این بازار به وجود آمد.

هرچقدر این تصمیم دیرتر اتخاذ شود هزینه بی‌اعتمادی مردم به بورس کمتر خواهد شد. شرکت‌های فولادی میلیون‌ها سهامدار حقیقی دارند و ارزان فروشی این محصول علاوه بر پیچیده‌تر کردن وضعیت، بر ریسک‌های بازار نیز اضافه می‌کند. اما امیدواریم رئیس سازمان بورس و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور نیز با این تصمیم مخالفت کنند. در مقطعی که بازار سهام به سرمایه‌گذار نیاز دارد، ضرر سهامداران، عرضه محصولات در بازار آزاد به قیمت بالا و پر کردن جیب واسطه‌ها از پیامدهای منفی قیمت‌گذاری دستوری در بورس محسوب می‌شود.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

پیش‌بینی بورس امروز ۱۷ دی ۹۹

پیش‌بینی بورس امروز ۱۷ دی ۹۹

در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس به دلیل فشار عرضه در نمادهای شاخص‌ساز روندی نزولی داشت و بیش از ۱/۵ درصد افت کرد. اما بورس امروز چه می‌شود؟ آیا ثبت نام بورس افزایش پیدا می کند ؟ 


 ایمان رئیسی، کارشناس بازار سهام معتقد است: چهارشنبه عرضه در بازار سهام زیاد است و احتمالا بورس منفی باشد.

پیمان حدادی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفته است: احتمالا چهارشنبه بورس با فشار عرضه شروع خواهد شد اما احتمالا در جریان معاملات امروز تقاضا افزایش پیدا می‌کند و روند بازار متعادل می‌شود.

جزئیات بیشتر و نظرات مخاطبان را در گزارش می‌توانید بخوانید. در ابتدای کار گرفتن کد بورسی از کارگزاری مبین سرمایه توصیه می شود . 

دنیای اقتصاد نیز در این مورد پیش‌بینی زیر را منتشر کرده است. و همچنین آموزش بورس لازم است . 

 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

عرضه اولیه «سپیدار» بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه «سپیدار» بخریم یا نخریم؟

روز چهارشنبه ۱۷ دی عرضه اولیه سپیدار در حالی انجام می‌شود که به نظر می‌رسد حداکثر نقدینگی موردنیاز برای شرکت در این عرضه اولیه ۲۴ هزار تومان برای هر کد بورسی باشد.


روز چهارشنبه، ۳۰ میلیون سهم (معادل ۱۵ درصد) سهام شرکت سپیدار سیستم آسیا با نماد سپیدار در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شود. این شرکت که در اواخر سال ۱۳۸۷ به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت همکاران سیستم تاسیس شد تا به امروز دو بار افزایش سرمایه داده و توانسته سرمایه خود را به ۲۰ میلیارد تومان برساند. سهامدار اصلی سپیدار شرکت همکاران سیستم است.

سپیدار که در حوزه طرح‌های جامع فناوری اطلاعات شامل تحلیل، تولید، استقرار، راه‌اندازی و پشتیبانی راه‌کارهای مبتنی بر نرم‌افزار و همچنین تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند توانسته از سال ۱۳۹۴ تا به امروز سهم خود را در بازار از ۴٫۳ درصد به ۱۴ درصد افزایش دهد و پیش‌بینی‌های شرکت به این صورت است که احتمالا سهم این شرکت در پایان سال ۹۹ به ۱۸ درصد افزایش پیدا کند.

 

 

همچنین بر اساس آمار منتشر شده، درآمد عملیاتی شرکت در سال ۹۸ به ۳۸ میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد. سپیدار پیش‌بینی کرده که میزان درآمدش در پایان سال ۹۹ به ۷۰ میلیارد تومان برسد. آموزش بورس لازم است . 

بررسی گزارش عملکرد ۹ ماهه این شرکت در سال ۹۹ نشان می‌دهد که سپیدار توانسته در این ۹ ماه درآمد خود را به ۵۳ میلیارد تومان برساند که ۹۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده و این موضوع رسیدن به درآمد ۷۰ میلیارد تومانی را تا پایان سال امکان‌پذیر می‌کند. و ثبت نام بورس کاهش یافته است . 

 

 

همچنین سود خالص هر سهم سپیدار در سال ۹۸ معادل ۱۴۵ تومان بوده که رشدی ۴۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ داشته است. با این وجود سپیدار توانسته در ۹ ماهه نخست امسال ۲۷۶ تومان سود خالص محقق کند که رشدی ۱۷۵ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. بررسی عملکرد یک ماهه سپیدار در آذر حاکی از آن است که این شرکت در نهمین ماه سال ۱۰ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان درآمد داشته است.

بر اساس اطلاعات امیدنامه این شرکت، نسبت‌های مالی سپیدار نیز به شرح زیر است.

 

 

عرضه اولیه سپیدار در حالی با قیمت ۳۹۸۰ تومانی انجام می‌شود که با توجه به سود خالص ۲۷۶ تومانی این سهم در ۹ ماه نخست و نسبت P به E گروه که حدود ۲۸ است، به نظر می‌رسد رسیدن به قیمت ۷۰۰۰ تومانی برای این سهم چندان دور از دسترس نباشد.

در عرضه اولیه سپیدار که روز چهارشنبه انجام می‌شود ۲۶ میلیون سهم به عموم عرضه می‌شود و ۴ میلیون سهم نیز سهم صندوق‌ها خواهد بود. هر نفر حداکثر می‌تواند ۱۵ سهم در بازه قیمتی ۳۸۰۰ تا ۳۹۸۰ تومانی ثبت سفارش انجام دهد. البته با توجه به احتمال مشارکت ۴٫۵ میلیون نفری در این عرضه به هر نفر بیشتر از ۶ سهم نرسد که معادل ۲۴ هزار تومان نقدینگی نیاز دارد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

تاثیر عجیب سوخت مازوت بر بورس / چه کسانی از سوخت مازوت سود می‌برند؟

تاثیر عجیب سوخت مازوت بر بورس / چه کسانی از سوخت مازوت سود می‌برند؟

سهامداران پتروشیمی و پالایشگاه‌ها احتمالا گمان نمی‌کردند که روزی باید بین تحمل آلودگی هوا و سود سهام خود یکی را انتخاب کنند. اما حالا به نظر می‌رسد بخشی از سود سهامداران پالایشگاه‌ها در سوزاندن مازوت و آلودگی هواست. اما چرا؟

 در چند روز گذشته ماجرای کاهش تولید گاز از یک سو و افزایش سوخت مازوت از سوی دیگر حواشی و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. و آموزش بورس ضروری است . 

مردم می‌خواهند دولت سوخت مازوت را متوقف کند. اما دولت می‌گوید چاره‌ای جز سوخت مازوت ندارد. چرا که پیش از این نیمی از مازوت تولید شده صادر می‌شد و نیمی به مصرف صنایع بزرگ و کارخانه‌ها می‌رسید. اما حالا به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات مازوت وجود ندارد. پس پالایشگاه‌ها یا باید این مازوت زا بسوزانند یا در جایی ذخیره کنند.

اما مساله ذخیره‌سازی مازوت، فرایند پرهزینه‌ای است. اما سود سهام همه شرکت‌ها از جمله شرکت‌های پالایشگاهی در این است که تا جای ممکن هزینه‌های خود را کاهش دهند. تنها در صورت کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد است که سهامداران هر کد بورسی می‌توانند سود کنند.

با این تفسیر اگر پالایشگاه‌ها مازوت را نسوزانند باید برای نگهداری آن هزینه بالایی بدهند و این مساله بر هزینه‌ها و سوددهی پالایشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد. در نتیجه اگرچه مردم از آلودگی ناشی از سوخت مازوت گله دارند، اما نفع سهامداران پالایشگاه‌ها در این است که پالایشگاه‌ها مازوت بسوزاند.

نکته قابل توجه این است که این مشکل درست زمانی پیش آمده که ارزش سهام پالایشگاه‌ها در روزهای اخیر افت کرده و ارزش صندوق پالایشی یکم ۲۵ درصد زیر قیمت پذیره‌نویسی است.

اگرچه مساله سوخت مازوت، تنها عامل تعیین‌کننده در صعود و افت ارزش سهام پالایشگاه‌ها نیست، اما قطعا سهامداران عمده پالایشگاه‌ها در هنگام مرور ارزش سهام خود و بررسی سود و زیان آن می‌دانند که دپوی مازوت، اگرچه به نفع محیط زیست و مردم است اما برای سهامداران آنها هزینه‌زاست و ارزش سهام آنها را کاهش می‌دهد.

این مشکل در مورد پتروشیمی‌ها هم وجود دارد. به گزارش تجارت‌نیوز برخی از پتروشیمی‌ها از جمله پتروشیمی خراسان چهار روز است تمام فعالیت‌هایش را به دلیل قطع گاز متوقف کرده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که به دلیل کاهش تولید گاز و برای تامین گاز مشترکان خانگی، گاز پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و برخی از صنایع بزرگ قطع شد.همچنین  ثبت نام بورس در حال کاهش است . 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه پیش از این به تجارت‌نیوز گفته بود «اگر قطع گاز طولانی نشود و در حد ۴-۵ روز بماند نمی‌تواند تاثیر منفی روی ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی داشته باشد.» به خصوص که پتروشیمی‌ها هر سال با مساله قطع گاز و استفاده از سوخت دوم مواجه می‌شوند و آمادگی مقابله با آن را دارند.

اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند حل مشکل پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها به این سادگی نیست. مشکل تحریم و منع صادرات میعانات گازی و مازوت باید از ریشه حل شود تا ایران بتواند صادرات خود را از سر بگیرد. در این حالت است که مشکل سوخت مازوت و گاز صنایع در کل حل می‌شود و بر سهام آنها تاثیر مثبت می‌گذارد.



:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

سال میلادی که به پایان نزدیک می شود گمانه ها درباره سال جدید آغاز می شود تحلیل گران در این گزارش سه سهام جذاب سال آینده معرفی شده است.

و بر اساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، بازار ها در پایان سال با یک رخداد جالب روبرو هستند. از نگاه برخی معامله گران با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، وال استریت هدیه از طرف بابانوئل خود را رو کرده است.

هدیه بابانوئل به بازار سهام

طبق نظر آلماناک، معامله گر سهام کد بورسی از سال 1969 ، S&P 500 به طور متوسط 1.3 درصد در این دوره معاملات هفت روزه سود کسب کرده است. این روزهای طلایی موجب شد برخی سهم ها را سرمایه‌گذاران قبل از بسته شدن معاملات سال بخواهند برای سال 2021 انتخاب کنند. اما این فرصت های جذاب چگونه شناسایی می شود.

یافتن فرصت های جذاب در بازار سهام

 یافتن فرصت‌های جذاب سرمایه گذاری آسان نیست. یک استراتژی پیروی از حرکات تحلیل گرانی است که به طور معمول پیش‌بینی‌ها و سرمایه‌گذاری درستی انجام می‌دهند. سرویس پیش بینی تحلیلگر TipRanks تلاش می کند تا بهترین تحلیلگران را در وال استریت یا تحلیل گرانی با بالاترین میزان موفقیت و میانگین بازده را پیدا کند. بسیاری از سهامداران از این مسیر فرصت های جذاب را کشف می کنند. اما این فرصت ها برای سال آینده میلادی چه هستند و آموزش بورس لازم است . 

سه سهام جذاب در بازارهای سهام

  بهترین تحلیلگران برای سال آینده سه پیشنهاد دارند و اعتقاد دارند خرید این سهم ها می تواند بازده خوبی برای سهامداران به دنبال داشته باشد. اولین سهم یک پام رسان است. ثبت نام بورس لازم است . 

توییتر اوج می گیرد

داگ آنموت ، تحلیلگر ارشد JP Morgan (جی‌پی مورگان بانک بین‌المللی)، به تازگی به جمع سرمایه‌گذارهای سود کرده توییتر پیوست و در 16 دسامبر(۲۶ آذر) خرید این سهام را پیشنهاد کردند. همراه با این اتفاق ، تحلیلگر 5 ستاره هدف بازدهی سهام را از 52 دلار به 65 دلار رساند ، و پتانسیل بازدهی جدید این سهام را 16 درصد افزایش داد.

آنموت اظهار داشت: « ما اعتقاد داریم که توییتر به طور منحصر به فرد به عنوان شبکه پخش و ارتباطات در زمان واقعی خود فعالیت درستی را انجام داده و آن را مکمل تمام اشکال دیگر رسانه ها ، از جمله تلویزیون می کند.»

علاوه بر این ، به نظر آنموت ، Twitter  به طور احتمالی از جهت دادن به تلفن همراه و ویدیو بهره‌مند خواهد شد ، زیرا محصول تبلیغاتی و سیستم عامل آن همچنان در حال بهبود است. او معتقد است « اجرای بهتر تبلیغات و ایجاد تنوع  برای این شرکت حیاتی است.»

 

خرده فروشی خوش بخت

  RBC Capital(شرکت خدمات مالی) اسکات سیکارلی اعتقاد دارد ، کاستکو(فروشگاه زنجیره‌ای عمده فروشی) بهترین خرید سهام در فضای خرده فروشی است. از نگاه این شرکت پتانسیل های این شرکت هم چنان برقرار است.

طبق گفته Ciccarelli ، کاستکو به بهترین نحو، رشد فروش قوی و عملکرد خوب را به همراه دارد. به نظر تحلیلگر ، در آخرین سه ماهه اخیر ، این شرکت با رشد 17.1 درصدی روبرو شده است اتفاقی که این شرکت را قادر می سازد تا در چهارماه اول 2021 اهرم قدرت زیادی ایجاد کند. فروش تجارت الکترونیکی 86٪ افزایش یافته و اکنون به طور تقریبی 7٪ از کل فروش را تشکیل می دهد.

تصویر خوب یک ابزار اندازه گیری

MKS(شرکت تولید دستگاه اندازه گیری و کنترل) است مارک میلر از بخش رتبه‌بندی این شرکت، نسبت به چشم انداز رشد طولانی مدت خود وضعیت بهتری را پیش بینی می کند به همین منظور ، او هدف قیمتی خود را از 150 دلار به 175 دلار افزایش داد (17 درصد افزایش).

به گفته میلر ، تیم مدیریت «یک تصویر خوب» ارائه داده است . علاوه بر این ، شرکت پیش بینی می کند برخی از استاندارد ها در این شرکت نیز روند رو به بهبودی داشته باشد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

افزایش تقاضا در نمادهای پالایشی / عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن

افزایش تقاضا در نمادهای پالایشی / عملکرد بهتر شاخص هم‌وزن

شروع معاملات امروز بازار سهام با افزایش تقاضا در نمادهای کوچک و پالایشی همراه بود و شاخص کل بیش از نیم درصد رشد کرد.

 شروع معاملات امروز با افزایش تقاضا در نمادهای کوچک همراه بود و شاخص کل بیش از نیم درصد رشد کرد، همچنین در جریان معاملات امروز بازار سهام شاخص هم‌وزن حدود یک درصد رشد کرد و نشان از عملکرد بهتر سهم‌های کوچک نسبت به نمادهای بنیادین است. برخی از کارشناسان عقیده دارند در جریان معاملات هفته آینده بازار سهام دوباره به نمادهای بنیادین توجه می‌کند. کد بورسی در ابتدای ثبت نام بورس مورد نیاز است .

از طرفی به گفته حمیدرضا فرهادی، کارشناس بازار سهام عقیده دارد به دلیل ابهامات دیپلماتیک و نوسان‌گیری بازارگردان‌ها بازار سهام به محلی برای نوسان‌گیری تبدیل شده و به همین دلیل سهم‌های کوچک بازار سهام مورد توجه سهامدارن قرار گرفته‌اند.

 

 

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای پالایشی روند بهتری دارند و نمادی مانند شتران از تاثیرگذارارن مثبت بر شاخص کل است. و آموزش بورس ضروری است .

در جریان معاملات این هفته از بازار سهام روند معاملات متعادل بود و گرایشات مثبت به دلیل افزایش تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز شاخص کل رنج مثبت پیدا کرد.

 

 

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای وپارس، شتران، وبملت و خودرو بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فملی، فولاد و فخوز بیشترین تاثیر منفی را بر بازار سهام داشتند.

به دلیل اینکه نمادهای شاخص‌ساز مانند شستا و فولاد روند صعودی قوی ندارند شاخص کل رشد چندانی ندارد و به همین دلیل عملکرد شاخص‌ هم‌وزن بهتر از شاخص کل است.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

افزایش امید واری به آینده بورس

افزایش امیدواری‌ها به آینده مثبت بورس

تهران – ایرنا – یک کارشناس بازار سرمایه گفت: روند نزولی ایجاد شده در بازار موج اصلاحی بود، هر چند این موج زمان‌بر بود اما باعث ایجاد رونق خوبی در بازار در آینده نه چندان دور خواهد شد.

«بهادر شمس» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در سه ماه فصل پاییز اشاره کرد و اظهار داشت: روند نزولی قیمت سهام که از پایان مرداد ماه آغاز شده بود در مهر ماه ادامه داشت و این مساله تا آبان ماه تداوم پیدا کرد. کد بورسی در ابتدا لازم است .

وی افزود: زمانی که شاخص بورس به سطوح حمایتی قوی رسید، فعالان بازار اقدام به خرید در بازار کردند به همین دلیل شاهد بهبود یا رونق کوتاه‌مدت در نیمه دوم آبان و ابتدای آذرماه بودیم.

شمس خاطرنشان کرد: اتفاق مثبتی که در بازار سهام در فصل پاییز رخ داد این بود که حجم معاملات در بازار به دنبال روند صعودی شاخص بورس به شدت افزایش پیدا کرد، این موضوع نشان‌دهنده آن است که روند نزولی ایجاد شده در بازار موج اصلاحی بود، هر چند این موج زمان‌بر بود اما باعث ایجاد رونق خوبی در بازار در آینده نه چندان دور خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس در فصل پاییز گفت: ریسک‌های مختلفی مانند ریسک سیاسی، اقتصادی و متغیرهای مختلفی بر روی بازار اثر گذار بودند اما انتخابات آمریکا از جمله پارامترهایی بود که اثر زیادی بر روند بازار داشت. آموزش بورس رایگان است . 

وی اظهار داشت: پایان انتخابات آمریکا و نتیجه آن این نوید را داد که بازگشت برجام امکان‌پذیر خواهد بود و این موضوع به عنوان سیگنالی مثبت برای بازار سرمایه در ایران تلقی می‌شود.

شمس خاطرنشان کرد: از طرف دیگر انتخابات آمریکا سبب شد تا بازار ارز به آرامش برسد و افراد، دیگر انتظار رشد نرخ ارز را نداشته باشند، این امر منجر به انتقال بخشی از نقدینگی بازار ارز به سمت بورس شد.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در فصل پاییز را نسبت به فصل تابستان مورد مقایسه قرار داد و گفت: مسیر بازار در فصل پاییز متفاوت با سه ماه تابستان بود، بازار سهام از نیمه دوم آبان ماه نسبت به بازارهای جایگزین روند مثبتی را در پیش گرفت و این روند تا چند روز گذشته در بورس ادامه‌دار بود.

 وی افزود: بازار مسکن و خودرو اکنون در رکودی سنگین به سر می‌برند، اگر قرار باشد دارندگان آن اقدام به فروش دارایی‌های خود کنند به راحتی نمی‌توانند آنها را به فروش برسانند و باید زیر قیمت بازار تصمیم به فروش بگیرند. ثبت نام بورس افزایش داشته است . 

به گفته شمس، با توجه به اینکه بازار ارز هم رشد قابل توجهی تجربه کرده است و اکنون در رکود به سر می‌برد، بنابراین بازاری جز بازار سرمایه نمی‌تواند پذیرای سرمایه‌های در اختیار مردم باشد به همین دلیل روزهای درخشانی در انتظار بازار سرمایه خواهد بود.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

وزیر اقتصاد پاسخگوی ضررهای سنگین سهامداران خرد در بورس باشد

وزیر اقتصاد پاسخگوی ضررهای سنگین سهامداران خرد در بورس باشد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نوسانات بازار سرمایه و ضررهای سنگینی که متوجه ۲۰ درصد از سرمایه‌گذاران خرد شده، موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

 محمد باقری بناب درخصوص نوسانات بازار بورس گفت: نوسانات بازار سرمایه و ضررهای سنگینی که متوجه 20 درصد از سرمایه‌گذاران خرد شده موضوعی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، بنابراین از آقای دژپسند درخواست کردم میزان خسارات وارده به سرمایه‌داران خرد و اقدامات انجام شده، برای جبران آن، طی یک گزارش به کمیسیون اقتصادی ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد. کد بورسی مورد نیاز است . 

نماینده مردم بناب در مجلس شواری اسلامی افزود: همچنین مطابق قانون باید 27 صدم از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه ورزش به سازمان ورزش و جوانان تعلق بگیرد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده به همین دلیل سالن‌های ورزشی در اقصی نقاط  کشور با مشکل نقدینگی مواجه شده و نمی‌توان سالن‌های نیمه کار را به اتمام رساند یا آن‌ها را تجهیز کرد. آموزش بورس نیاز است . 

وی اضافه کرد: همچنین بحث استفاده از بازنشستگان در وزارت اقتصاد و دارایی با وجود گذشت 38 تا 40 سال از سن کاری‌شان مسئله دیگری است که وزیر اقتصاد و دولت باید به این مهم ورود کرده و پاسخگوی مجلس در این زمینه باشند. ثبت نام بورس کاهش یافته . 

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه موضوع فوق را در قالب سوال از وزیر اقتصاد در کمیسیون اقتصادی مطرح کرده است، یادآور شد: پس انجام بررسی‌های لازم در کمیسیون اقتصادی مقرر شد؛ با ارائه مهلت یک تا دو هفته‌ای به وزارت اقتصاد گزارشی درخصوص موضوعات فوق به ویژه میزان خسارات وارده به سرمایه گذاران خرد در بازار بورس و راه‌های جبران آن به کمیسیون ارائه دهند.

 



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

عرضه اولیه پرسپولیس در بورس چه شد؟

عرضه اولیه پرسپولیس در بورس چه شد؟

اول آبان ماه امسال وزیر ورزش و جوانان خبر داده بود: فکر می‌کنم کار واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس را تا پاییز سال ۹۹ انجام دهیم و سهام این دو باشگاه انشاالله در فرابورس به مردم، باشگاه و علاقه‌مندان واگذار شود. هرچند هنوز این واگذاری انجام نشده اما احتمالا تا پایان سال عرضه اولیه پرسپولیس در بورس انجام شود. آموزش بورس ضروری است .

هرچند از ابتدای امسال تا پیش از مرداد ماه امسال همزمان با رشد بی‌سابقه شاخص بورس تمایل به عرضه اولیه در بازار سهام به شدت افزایش یافته بود اما پس از آغاز دوره نزولی شاخص بورس به تدریج برنامه‌های عرضه اولیه کاهش یافت.

با این حال همچنان هم عرضه اولیه برخی نمادها در دستور کار است. یکی از این عرضه اولیه‌ها که احتمالا عرضه اولیه موثری در بورس می‌تواند باشد مربوط به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است.

آخرین بار دو ماه پیش وزیر ورزش در این مورد اظهارات قابل توجهی را بیان کرده بود. و کد بورسی در حال افزایش است . 

اول آبان ماه امسال وزیر ورزش و جوانان خبر داد: فکر می‌کنم کار واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس را تا پاییز سال ۹۹ انجام دهیم و سهام این دو باشگاه انشاالله در فرابورس به مردم، باشگاه و علاقه‌مندان واگذار شود.

مسعود سلطانی‌فر درباره عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس گفته بود: از روزی که مجوز واگذاری قطعی این دو باشگاه را در 18 فروردین ماه سال 99 از هیات عالی واگذاری شرکت‌های دولتی گرفتیم یک برنامه زمان‌بندی داشتیم که کارها خوب پیش رفته و تلاش داشتیم تا پایان سال انجام شود اما فکر می‌کنم کار واگذاری را تا پاییز سال 99 انجام دهیم و انشاالله در فرابورس به مردم، باشگاه و علاقه‌مندان واگذار شود.

با این سخنان به نظر می‌رسد هرچند وعده واگذاری سهام پرسپولیس تا پایان پاییز امسال انجام نشده اما احتمالا تا پایان سال این تیم فوتبالی به بورس وارد شود. ثبت نام بورس کاهش یافته است . 

پنجم آبان ماه، شمس جامخانه، عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی هم به ایرنا گفته بود: وضعیت باشگاه پرسپولیس از نظر صورت‌های مالی و برخی دیگر اقدامات که قرار است برای واگذاری آن انجام شود به مراتب بهتر از استقلال است. گزارش توجیهی افزایش سرمایه باشگاه پرسپولیس که سرمایه توجیهی آن حدود ۷۰۱ میلیارد تومان است تهیه شده و برای بررسی در اختیار حسابرس و بازرس قانونی سازمان حسابرسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تا پایان سال سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در بورس عرضه خواهد شد، گفته بود: درخواست هیات پذیرش پرسپولیس در آبان‌ماه ارائه و پس از پذیرش، عرضه اولیه آن انجام می‌شود.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-سرمایه گذاری -سهام بنیادی - سرمایه گذاری بورس- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

 

تقابل عرضه و تقاضا در نمادهای بنیادین / بورس در ادامه مثبت می‌شود؟

تقابل عرضه و تقاضا در نمادهای بنیادین / بورس در ادامه مثبت می‌شود؟

با شروع معاملات امروز بازار سهام عرضه باعث روند نزولی شاخص کل شد اما تقاضا در کلیت بازار در حال افزایش است، بورس در ادامه مثبت می‌شود؟ آیا ثبت نام بورس کاهش می یابد ؟ 


ب بازار سهام در اولین روز زمستان در حالی کار خود را آغاز کرد که عرضه باعث ریزش شاخص کل شد اما به نظر می‌رسد در ادامه روند معاملات تقاضا بر عرضه غالب و روند بازار سهام مثبت شود، از طرفی با شروع معاملات امروز بازار سهام شاخص هم‌وزن روندی صعودی دارد و این نشان از عملکرد بهتر نمادهای کوچک است. آموزش بورس در این زملان بسیار ضروری می باشد . 

در حالی که تمام متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه از جمله قیمت‌های جهانی، اخبار سیاسی مثبت و اتمام دوره اصلاحی نوید از روند صعودی بورس می‌دهند اما در جریان معاملات هفته گذشته شاخص کل بیش از 100 هزار واحد ریزش کرد که برخی از کارشناسان دلیل این ریزش را شایعات منتشر شده در فضای مجازی و برخی دوره استراحت بورس بعد از صعود 300 هزار واحدی دانستند.در ابتدای خرید سهام گرفتن کد بورسی از کار گزاری مبین سرمایه ضروری است . 

 

 

از طرفی نوسان‌گیری بازارگردان‌ها از بازار سهام نیز دلیل دیگری برای نزولی شدن شاخص کل بازار سهام است اما بسیاری از کارشناسان عقیده دارند بعد از رشد شاخص کل تا کانال یک میلیون و 400 هزار واحد بازار سهام به انتظار گزارشات ماهانه و کف‌سازی در همین محدود نوسان خواهد داشت و از اواسط دی ماه روند صعودی بورس آغاز خواهد شد.

از طرفی در جریان معاملات هفته گذشته و این هفته صندوق پالایشی یکم عملکرد به شدت بدی داشته و بسیاری از سهامداران نسبت به صندوق‌های دولتی بی‌اعتماد شدند.

 

 

همچنین در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای شستا، فارس و خودرو بیشترین تاثیر منفی و نمادهای فخوز و فملی بیشترین تاثیر مثبت بر بازار سرمایه را داشتند.

به نظر می‌رسد در ادامه روند معاملات شاخص کل بازار سهام به رنج مثبت بازگردد.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 0
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : سعید باطنی

تصور اشتباه از ریزش شاخص و پیش بینی بازپس گیری کانال ۱.۵ میلیونی

کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه تصور اشتباه سهامداران از ریزش شاخص و اثر سه عامل بر روند صعودی بازار ، بازپس گیری کانال ۱.۵ میلیونی در چند روز آینده را پیش بینی کرد.

 

 نادر اسراری با بیان اینکه ریزش شدیدی که بازار در چند ماه گذشته تجربه کرد سبب افزایش افراد بدبین نسبت به روند میان مدت بازار شد به ایرنا گفت: این افراد به دلیل بی اعتمادی‌های ایجاد شده گمان می‌کردند شاخص بورس افت بیشتری را در بازار تجربه می کند. از اوایل آذر که بازار شروع به رشد کرد افرادی که در اصلاح چند ماه گذشته متضرر شدند دیگر برای سرمایه گذاری وارد بورس نشدند. این افراد جزو سهامداران حقیقی و حقوقی بودند که گمان می کردند رشد ایجاد شده در بازار مصنوعی است و ممکن است دوباره شاخص بورس وارد مدار نزولی شود. و کد بورسی کمتری صادر شد .

وی افزود: ریزش های سنگینی که در بازار سهام دهه ۹۰ رخ داد ناشی از اتفاق های سیاسی بود که به شدت بازار را تحت تاثیر قرار دادند. افت پرشتاب شاخص بورس در انتهای سال ۹۳ و ابتدای سال ۹۴ به دلیل توافق های صورت گرفته در زمینه برجام بود. ریزش دیگری در انتهای سال ۹۲ به واسطه افت قیمت های جهانی و اشباع خرید در عمده سهم ها شکل گرفت. با توجه به وجود چنین مسایلی، ریزش اخیر شاخص بورس باعث ترس سهامداران از احتمال پایان روند صعودی بازار شد. ثبت نام بورس کاهش داشته است .

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از مرداد و از زمانی که بازار در کما فرو رفت، سهامداران ریزش این بازار را به آن زمان نسبت دادند. مسائلی مانند بهبود وضعیت بازارهای جهانی و قیمت های جهانی نسبت به گذشته، عدم وجود افق کاهش قیمت برای دلار و رفع بحران کرونا در کنار یکدیگر باعث شده تا حالتی را که بازار پیدا می کند امیدوار کننده باشد و زمینه ایجاد چشم اندازی روشن را فراهم کند. در وضعیت فعلی نمی توان در انتظار اصلاح سنگین شاخص بورس بود و سهامداران نباید نگران ریزش احتمالی و مشاهده اعدادی عجیب در کانال شاخص باشند. آموزش بورس ضروری بوده است . 

اسراری عنوان کرد: بازار نیازمند اصلاح بود و باید بطور حتم آن را تجربه می کرد اما مواردی باعث ایجاد اصلاح شد که مهمترین عامل آن فروش از سوی حقیقی ها و بازارگردانی ضعیف بازارگردان ها بود. زمانی که برخی از موارد دست به دست یکدیگر می دهند تا شاخص بورس روند اصلاحی را در پیش گیرد، شاهد انتشار برخی از اخبار سیاسی یا اقتصادی در بازار می شویم که باعث ایجاد شتاب بیشتر در روند اصلاحی بازار است. اکنون با توجه به معاملاتی که در بازار شاهد هستیم خطر چندانی وضعیت بازار را تهدید نمی کند و اصلاح شاخص را نباید برای بازار خطرناک دانست زیرا ایجاد روند منفی در بازار، معاملات را برای روند صعودی جدید آماده می کند.

وی تاکید کرد: در بازارهای جهانی عاملی برای افت قیمت ها وجود ندارد به همین دلیل تصورها این است که سرمایه های سرگردان به دلیل اشباع بازار های رقیب برای سرمایه گذاری به سراغ بازار سرمایه یا بانک خواهند رفت اما بعید به نظر می رسد سرمایه ها به سمت بانک بروند و احتمال ورود آنها در بازار سهام بیشتر است. سهامداران نباید در کوتاه مدت در انتظار دستیابی شاخص بورس به سقف قبلی باشند تا چند روز آینده کانال ١.٥ میلیون واحد پس گرفته می شود.

اسراری با بیان اینکه در مجموع با توجه به رشد قیمت های جهانی تصور ریزش شاخص بورس اشتباه است، اضافه کرد: دیروز نفت برنت بالای ٥٠ دلار تثبیت شد و قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد با جهش بزرگی همراه بودند بنابراین رشد قیمت های جهانی باعث شد تا گروه فلزات و پتروشیمی روز خوبی را در بازار داشته باشند. بازار اکنون روند به نسبت صعودی را در پیش گرفته اما ممکن است در چند روز آینده نوسان منفی داشته باشد و بعد دوباره روند صعودی پرشتابی را در پیش بگیرد. با توجه به قیمت دلار و قیمت های جهانی، پیش بینی کاهش شدید شاخص بورس بعید است.



:: برچسب‌ها: رادیو سرمایه-اموزش بورس -سهام بنیادی - کد بورسی- سیگنال خرید - مبین سرمایه ,
:: بازدید از این مطلب : 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 دی 1399 | نظرات ()